Tips tack!

Har en bekant till mig som har fått i uppdrag att göra två
doptårtor till Theas dop, hon gör grymt fina tårtor så jag
är jätte glad över att hon vill göra dom :D Har googlat
lite på utformning och dekoration och hittat några fina
tårtor men jag vill inte ha kopior av dom utan hon får
fria händer :)

Och nu till den svåra frågan? Fyllningen ..... va ska man
ha i tårtorna, va är gott och vilka kombinationer funkar
inte alls? Jag är lite inne på hallon/vit chokladmousse i
den ena tårtan och den andra har jag ingen aning .....
Skulle vilja ha marängbotten iallafall men är rädd att
det blir för sött =/ Skulle gärna vilja ha lite tips på olika
fyllningar som ni gillar och sådär :)




Kommentarer
Sanna

Haha... Du kan ju rådfråga mig också. Har ju gjort en del och smakat på alla möjliga kombinationer. Just marängbotten går rikitgt bra ihop med hallon och limemousse. Sött möter syrligt. Till vitchoklad rekommenderar jag vanlig tårtbotten faktiskt, annars finns det risk för att det bli sött. Om man inte har hallon i också så det bryter. Som jag skrev har jag även recept på mandelbottnar som är glutenfria också. Du får spåna lite och höra vad andra tycker ;D

2011-07-11 @ 21:16:17 | http://stillunbound.blogg.se/
Sanna

.....Och tack för komplimangen, det värmer! :)

2011-07-11 @ 21:17:24 | http://stillunbound.blogg.se/
Rebecca

ja, jag kom ju på det att du måste ha smakat hundratals olika kombinationer :D Jag skulle verkligen vilja ha en marängbotten me vit choklad och hallon, funkar det? Och den andra tårtan som ska va glutenfri, den får du helt fria händer va gäller fyllning :) För det är ändå du som är experten, du vet va som funkar och inte funkar :P Det är en liten flicka i 11-12årsåldern som är glutenallergiker så den är främst för hennes skull men alla ska givetvis kunna äta den :) Jag säger bara som det är, du är grym på att göra tårtor :D

2011-07-12 @ 11:35:26
Sanna

Mjo, det fungerar med hallon och vitchoklad för att det inte ska bli för sött kan man som sagt lägga i lite hallon med moussen så det bryter av med lite syrligt. Maräng ÄR glutenfritt. Bara socker och ägg :P MEN! - Det finns ju olika sorters maräng. Vill du ha "hård" marängbotten eller "mjuk" (som budapest liknande alltså, fast utan nötter)? :)

2011-07-12 @ 11:46:37 | http://stillunbound.blogg.se/
Rebecca

Då skulle jag vija ha ena tårtan me hallon och vit choklad :) Oj, vad är det för skillnad för hård och mjuk maräng? =/ Jag vill ha seg maräng, haha :) Om maräng är glutanfritt så kanske du kan göra båda tårtorna me maräng, lite beroende på fyllningen antar jag? :)

2011-07-12 @ 12:28:13
Sanna

Jo, precis. Smidigare att använda samma bottnar och folk brukar oftast beställa två identiska tårtor... Mest bara för att det oftast går åt mer tårta när man har två olika för att gästerna vill smaka på båda :P Men det är upp till var och en. Vill du ha två olika fixar jag det.



Skulle rekommendera hallonmousse med hallonbitar i och vitchokladmousse med vitchokladbitar i till marängbottnarna faktiskt. Kanske hallon och limemousse i den andra? Det hade jag i Elsas tårtor och det gick verkligen hem :) Du får fundera lite som sagt :)

2011-07-12 @ 15:05:50 | http://stillunbound.blogg.se/
Sanna

Och mjuk maräng är ju typ Budapest fast utan nötter. Den är seg och mjuk. Den hårda marängen är som de man köper i påse i affären som går att smula sönder totalt.

2011-07-12 @ 15:06:38 | http://stillunbound.blogg.se/
Rebecca

Jag tycker att det vore roligare me två olika tårtor :) Eller jag kan kanske ha samma fyllning i bägge tårtorna men olika utseenden? Om mjuk maräng är seg och sådär så vill jag ha mjuk maräng :D

2011-07-12 @ 15:15:13
Rebecca

Vad är passande att ha på tårtorna? asså, vanliga tårtor har ju exempelvis bara grädde under ett marsipantäcke, typ prinsesstårta .... kan man göra likadant fast man har maräng eller?

2011-07-12 @ 15:32:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!