Mangopuré och promenad

I förmiddags fick jag nog, bara tanken på att sitta inne idag gjorde
mig galen så jag drog iväg till liljeholmen me Thea och tog en
promenad runt trekanten :D Det va jätte fint att gå där men det
kunde gärna ha fått va lite längre =/ Tror jag gick runt på drygt
20-30 min ^^ Kunde ju gått fler varv också men det tänkte jag
inte på förrän nu .... det är lätt att va efterklok :P



Tog tunnelbanan till fruängen och så gick jag in på coop och köpte
en burk mangopuré till Thea .... Hon dissade ju morötterna totalt
men skam den som ger sig, tänkte göra ett nytt försök längre fram.

Hur som helst så fick hon smaka mangon och det ÄLSKADE hon :D
Hon spottade inte ut nånting och gapade efter skeden för hon ville ha
mer ..... haha .... Min goa och alldeles underbara unge :) Hon har varit
på ett strålande humör och hon har skrattat så att hon nästan tappade
andan .... hennes skratt är så mysigt att höra .....

Nu har hon somnat på soffan, ska lägga henne i sin säng och sen tänkte
jag smita ut på balkongen ett par minuter :)

Bye Bye



Kommentarer
Anonym

Hur gammal är hon egentligen? Dom får väl inte äta förräns dom är 4 månader??

2011-06-13 @ 15:24:29
Rebecca

Thea är lite över 13 veckor :) Det stämmer att man ska vänta tills dom är 4 månader men Thea tar ingen skada av att få smaka lite redan nu .... Hon får bara nån tesked då och då, ger henne inte hela burken direkt ^^ Vet mammor som ger sina 3-månaders bebisar gröt och massa sånt .....

2011-06-13 @ 17:27:14
Sanna

Det är kul att börja med mat, oslagbara miner :P Hannes vägrade äta morötter i början också men det handlar om att vänja dem. Det kan ta upp till 7ggr (ibland mer) innan de vant sig vid en smak. Nu äter han allt. Tänk bara på att inte bara ge söta frukpureer, finns risk att det blir svårt med vanlig mat sen för de bara fått sött :)

2011-06-13 @ 19:36:56 | http://stillunbound.blogg.se/
Rebecca

Thea är så tråkig så hon har inte gjort några grimaser :( haha .... ja men precis, jag ska testa me morötter igen och igen och igen tills hon har vant sig :) Nä, idag va första gången jag gav henne mangopuré och hon ska bara få den burken, sen ska jag köra me morötter och palsternacka :)

2011-06-13 @ 20:23:12
Sanna

Hehe, okej... Det kommer säkert :P potatis-palsternacka var en riktig hit här hemma. Fast han hade det i precis hela ansiktet ändå. Var så ivrig att han körde ner ansiktet i skeden och missade munnen haha :)

2011-06-13 @ 21:05:44 | http://stillunbound.blogg.se/
Rebecca

Ja, det vore toppen om hon började gillade morötter och palsternacka :) Kan man ge henne lite mosad potatis, typ potatispuré? Fick nyligen höra att morötter också är sött så det ska man inte heller ge för mycket men potatis är ju ganska neutralt?

2011-06-13 @ 22:35:15
Linda

Alice älskar också mangopuren :)

btw så vill jag be om ursäkt för att jag var så elak & dryg mot dig tidigare.

2011-06-13 @ 23:12:48 | http://alicemammaa.blogspot.com/
rebeccq

Det är ingen fara :-)

2011-06-14 @ 06:41:17
Millah

Hej... Allt bra?

Jag har igång massa roliga tävlingar & det kommer in nya titt som tätt!



Du hittar tävlingarna här---> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2011-06-14 @ 07:26:52 | http://millahoman.blogg.se/
Patrik

Klart som fn man dissar morötter om man vet att morsan gärna drar till affären o tjackar mango... skulle jag med göra. :)

2011-06-14 @ 07:50:08 | http://www.love-test.biz
Anonym

Hur vet du att hon inte tar skada av att äta mango redan nu ?

Är du dietistutbildad eller kan du så mycket om näringsfysiologi/kropens reaktioner på mat?

Det finns råd om när barn ska börja äta av de som har utbildning så riskera inte hennes hälsa för att du har tråkigt.

2011-06-14 @ 10:17:57
Rebecca

Patrik: Haha, ja men precis :P



Anonym: Jag har dels rådfrågat min BM och dels andra vänner me bebisar i samma ålder. Jag har en vän som har gett gröt till sin dotter som är i samma ålder som Thea och hon mår jätte bra :) Du tror väl att jag ger henne hela burken på en gång men sm sagt, hon får nån tesked då och då .... Det är för fan inte gift jag ger henne .... Och jag ger henne inte mangopuré för att jag har "tråkigt", jag vill bara börjar introducera lite nu tills det är dags på riktigt. Skulle tro att du inte har barn ^^

2011-06-14 @ 11:38:58
Sanna

Ja, min bvctant rekommenderade att börja med enbart potatis mosad med ersättning/bröstmjölk och när de vant sig med det kan man ge potatis-palsternacka, potatis-majs och som sagt klassas morötter också som sött. Men det gick fort för oss.. Hannes älskar att äta riktig mat och allt jag lagar till oss får han också av. Dock utan salt och livsmedel som är giftiga för honom så klart. Vi äter inga halvfabrikat alls och köper bara bra mat utan konserveringsmedel, tillsatser och socker så det är väldigt smidigt och lätt att laga till honom :)

2011-06-14 @ 11:43:35 | http://stillunbound.blogg.se/
Linda

Alltså alla burkar från 4 månader kan man ge redan vid 3, det gjorde min mamma och mig är det inge fel på, har inga allergier osv.. så jag tror absolut att man kan ge en sked då och då.. dessutom så klassas inte morötter som sött längre, de bvc rekomenderar är att man ska ge rotfrukter först & lite gröt, sen ska man ge "fruktpureerna" Men man kan ge en sked som efterätt det är ingen fara, det man dock ska akta sig för är de söta bebis dryckerna..



fick allt detta förklarat idag av min bvc tant, så rebecca vill du ge mango osv så gör det :) Du kan dessutom börja lite med annan mat om du vill. Allting hänger på om barnets mage klarar maten och om barnet tycker om den :)

2011-06-14 @ 12:54:54 | http://alicemammaa.blogspot.com/
Anonym

jag försökte hitta dig på facebook,

men det gjorde jag inte, så kan du lägga

till mig i stället.



Elenor Elle Nilsson



kram

2011-06-14 @ 14:03:04 | http://darkbrokenangel.blogg.se/
Madeleine

Jag gav leah sitt första smakprov när hon var knappt 3 månader och vi körde på desserterna direkt.. Hon gillade och har aldrig gillat morotspurén eller potatis palsternacka.. Och det är absolut inge fel på min dotter.. Det handlar om att man som förälder tar det beslutet själv.. Min bvc sköterska skrek rätt ut när jag sa att jag givit leah dessert puré men det sket jag i.



Och du anonyma som skrev om att hon skulle ta skada.. Ge dig.. Min dotter mår som sagt prima.. Det som kan hända är att dom får mer smak för det söta och inte vill äta tex potatispuré.. Det tar inge skada på kroppen överhuvudtaget. Och det säger jag för att min syster är hälsokost rådgivare och utbildad dietist...

2011-06-16 @ 08:40:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!