Torsdag eftermiddag

Dottern ligger och knoppar och jag äter lite sen lunch och kollar på Holby city :)

Som vanligt på torsdagar kom Theas farmor förbi så idag blev det 1,5 timme på
gymet :D Passade även på att väga mig och nu har jag gått ner lite mer än 2 kg :D
Inte illa! Är faktiskt jätte nöjd och stolt över mig själv. Ska bara bli bättre me maten
så kommer jag nog gå ner lite mer och så funderar jag på att köra igång
vattengympan två dagar i veckan fr.o.m måndag :)

Min underbara och älskade dotter <3 Älskar dig.
 

När jag kom hem från jobbet satt jag och Anki och pratade en liten stund och sen va det
dags att ge sig ut igen, hade tid på BVC för matprat plus vägning och mätning :) Allt såg
toppen ut, hon följer kurvan utmärkt. Fick en liten receptbok också på mat för 8-månaders
bebisar :) Ska börja göra mycket plockmat och imorrn ska hon faktiskt få smörgås för
första gången :) Men hur gör man me smöret? Det är ju salt i eller kan man köpa osaltat
smör och isåfall vilket?

Ikväll skulle Patrik komma hem senare än vanligt, han skulle hämta massa däck på
jobbet =/ Så jag får väl se när han dyker upp. Ska göra en av mina favoriträtter till
middag ikväll, blir lasagne :D Är galen i det, är ju så fruktansvärt gott. Mums!

Nu ska jag lägga mig och vila en stund, Thea lär vakna snart och ska ha mellis :)







Kommentarer
Madeleine

Smöret kvittar egentligen om du inte har smör som är extra saltat .. Du ska ju inte lägga på ett kilo ^^ Och glöm inte att ta bort kanterna och sitta beredd med lite vatten på flaska, första gången är alltid lite tuff att svälja ner smörgåsen

2011-11-03 @ 14:55:04 | http://mammascharmtroll.blogg.se/
Anonym

Bra jobbat! nu när du börjar minska så tror jag att det går fortare, du blir nog roligare när du ser resultat.

Har du börjat att mäta dig ?

2011-11-03 @ 15:06:34
Rebecca

Madde: Man får ju höra överallt om hur "farligt" salt är så jag trodde det va typ noll-tolerans mot salt men då vet jag att ytterst pyttelite antagligen går bra? :) Japp, vet att kanterna ska bort och jag ska ha vatten bredvid :) Vad är lämpligt pålägg? Jag har typ bara mager ost hemma, det får hon väl äta?



Anonym: Det roliga är att jag bara ser resultatet på vågen men inte rent fysiskt. Inte mycket iallafall. Nä, har inte börjat mätt mig än, måste ta tag i det snarast :D

2011-11-03 @ 15:42:59
Rebecca

Ska btw stå "när jag kom hem från GYMET och inte jobbet som det står nu" hahah.

2011-11-03 @ 15:46:20
Sanna

Salt ÄR farligt eftersom njurarna inte är helt utvecklade förrän efter ett års ålder. Men lite smör är väl okej, sålänge det är normalsaltat som sagt. En del bröd innehåller mycket salt också, så titta på innehållsförteckningen. Ju högre upp det står, desto mer är det i.



Ost är det bästa pålägget eftersom både tex leverpastej och smörgåsskinka innehåller massor av E-nummer, men även ost innehåller ju salt... Jag har struntat i att ge Hannes smörgås. Det finns så mycket bättre, mer näringsrika, saker att ge :)

2011-11-03 @ 16:40:38 | http://stillunbound.blogg.se/
Sanna

....Och roligt att det går bra för dig förresten! :D

2011-11-03 @ 16:41:19 | http://stillunbound.blogg.se/
Rebecca

Vad ger du Hannes då istället för smörgåsar? Vill ju hitta så bra mat som möjligt men vet liksom inte vad men du verkar ju ha koll :)

2011-11-03 @ 21:23:36
Madeleine

Sanna, det gäller att ta all info du läser på med lite motta.. Jag har gett leverpastej till min dotter när hon var runt 6 mån .. Inge fel på henne alls.. Hon har varit glad I ALL mat... Och dessutom KAN bröd vara bra att ge barnen, det är för det första med i tallriksmodellen... Rebecca känner nog bästa själv av VAD hon vill och INTE vill ge sin dotter ...



Och detta skriver jag inte för att ge dig kritik utan mest för att visa att alla är olika och om Becca vill ge sin dotter ost eller leverpastej eller vitt vanligt bröd så är det OK...

2011-11-03 @ 21:57:32 | http://mammascharmtroll.blogg.se/
Sanna

Jag ger havregrynsgröt med ekologiska torkade aprikoser (de innehåller mycket järn), eller med annan frukt. Köper även kravmärkt naturell youghurt och mosar hallon, blåbär och banan i. Sen finns det gryn av alla möjliga olika slag att koka gröt av :)



Och tex smoothies går att variera på hur många sätt som helst... Avocado innehåller mycket nyttigt fett. Som mellis brukar jag antingen ge något av det ovanstående eller kokt broccoli och blomkål med lite keso (nu när han fyllt ett vågar jag ge det. Är extra försiktig eftersom Hannes bara har en njure som han ska klara sig med hela livet)



Ja, Madeleine... Har inte sagt något annat. Som sagt - alla är vi olika - så även jag. Personligen tycker jag det är onödigt att förstöra den enda kropp man har, och framförallt sina barns, med en massa konstgjorda saker i maten, det är bara det. I så mycket livsmedel det finns i får en normal människa som äter halvfabrikat m.m i sig ett bra antal per dag.



Det är min åsikt och skrev bara vad jag valt. Påstår inte att någon "gör fel". Bröd är med i tallriksmodellen/kostcirkeln för att det är kolhydratkälla, det finns som sagt väldigt många andra som ger mer vitaminer, järn, magnesium etc. :)Klart det är okej för en förälder att ge barnen vad de vill.

2011-11-04 @ 07:41:18 | http://stillunbound.blogg.se/
Rebecca

Alla har ju olika åsikter om vad man ska ge barn och inte ge och jag tycker det är toppen att du är så nogrann me va du gör hannes, du har ett annat synsätt på mat än va jag och förmodligen madde har.



Sen kanske du är räddare om hannes kropp just för att han har varit så sjuk och bara har en njure. Jag tycker varken att ditt sätt eller vårt sätt att se på mat är fel, alla är olika helt enkelt :-)



Jag tänker ge Thea bra mat, men hon dör inte eller skadas av att få en smörgås då och då. Jag har aldrig varit en sån som har tänkt speciellt mycket på maten utan Thea för allt som jag vet är okej för henne att äta, oavsett om det ekologiskt eller inte. Jag fick nog aldrig ekologisk mat när jag växte och jag är frisk och mår bra :-)

2011-11-04 @ 08:19:10
Rebecca

Alla har ju olika åsikter om vad man ska ge barn och inte ge och jag tycker det är toppen att du är så nogrann me va du gör hannes, du har ett annat synsätt på mat än va jag och förmodligen madde har.



Sen kanske du är räddare om hannes kropp just för att han har varit så sjuk och bara har en njure. Jag tycker varken att ditt sätt eller vårt sätt att se på mat är fel, alla är olika helt enkelt :-)



Jag tänker ge Thea bra mat, men hon dör inte eller skadas av att få en smörgås då och då. Jag har aldrig varit en sån som har tänkt speciellt mycket på maten utan Thea för allt som jag vet är okej för henne att äta, oavsett om det ekologiskt eller inte. Jag fick nog aldrig ekologisk mat när jag växte och jag är frisk och mår bra :-)

2011-11-04 @ 08:27:08
Madeleine

Bra sagt Becca!

2011-11-04 @ 09:26:10 | http://mammascharmtroll.blogg.se/
Sanna

Helt rätt. Och som sagt - lite smörgås är inte farligt :) Nej, jag fick inte heller mycket kravmärkt eller ekologiskt.. Men efter jag gått livsmedelsprogrammet med kurser som näringslära, livsmedelskunskap etc blev man mer upplyst..



Jag köper inte enbart kravmärkt men tittar alltid på innehållet. Främst för att undvika just glutamat (smakförstärkare) som numera är allämnt känt som skadligt. Litet urklipp om varför jag undviker det:



E621-625: Glutamat; smakförstärkare

Beteendestörningar som paranoia, djup depression, extrem vrede.

Epileptiska anfall (petit mal).

Fosterskador.

Försenad tillväxt.

Har orsakat hjärnskador hos alla 14 djurarter som testats med ämnet.

Hormonstörningar.

Koncentreras i moderkakan och utsätter fostret för dubbla koncentrationen som modern har!

Deklareras ofta som "smakförstärkare".

Konvulsioner.

Kvinnlig sterilitet.

Leverskador.

Nervcellsförstörelse.

Provocerar fram astmaattacker.

Svåra allergiska reaktioner.

Ögonskador.

Övervikt.



Det finns tyvärr i mängder med halvfabrikat och kryddor... http://enum.vishet.se/

2011-11-04 @ 10:24:30 | http://stillunbound.blogg.se/
Vestling

Rasmus får en macka varje morgon med smör och ibland ost! Han älskar det och BVC såg inget fel i att ge honom det :)



Gå på magkänslan!

2011-11-04 @ 11:10:23 | http://Vestling.blogspot.com
Anonym

Är du frisk och mår bra ? Har inte du fetma som problem?

2011-11-10 @ 08:36:19
Rebecca

Jag är frisk och mår bra :) Men ja, jag har fetma men jag har inga fysiska besvär av det mer än ont i ryggen på mornarna. Och nu är jag ju på väg att gå ner i vikt så jag förstår inte din fråga riktigt?

2011-11-10 @ 13:06:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!