Nu eller aldrig

Nu tänker jag satsa och göra ALLT som krävs för jag är lika trött som Patrik på vår usla
ekonomi och att vi aldrig har pengar precis innan löning.

Jag fick lite bra tips av min moster, som ironiskt nog också har det taskigt ekonomiskt,
som jag vill pröva här hemma. Hon berättade att när hon va tillsammans me sitt ex så
gjorde dom så att varje månad när lönen kom och alla räkningar va betalda och stor-
handlingen fixad så delade dom upp resten av pengarna i 4 lika stora högar och lade i
4 kuvert och så öppnade dom ett kuvert i veckan, på så sätt hade dom ju alltid pengar
framtill nästa löning och det tror jag verkligen skulle funka för oss. Dels har vi bättre koll
på pengarna och sen blir det inte samma spontanhandling när man har begränsat me pengar
att röra sig på varje vecka.

Idag tog jag ytterligare ett steg in i vuxenvärlden och öppnade två sparkonton, ett till mig
och ett till Thea. Varje månad sätts 300 kr in på mitt konto och 100 kr på Theas konto. Jag
måste tänka långsiktig, i höst när Thea börjar på dagis försvinner min fp och då är det nog
ganska bra att ha lite pengar sparade :) Och varje gång Thea får pengar sätts dom in på hennes
konto. Nu kan iallafall ingen komma och säga att JAG inte gör nåt för att förbättra vår ekonomi
men om det här verkligen ska funka gäller det att Patrik ställer upp också och verkligen försöker.

Nog om vår ekonomi ....

Thea har legat och sovit i snart 3 timmar :O haha. Under tiden har jag diskat, duschat, plockat,
fixat sparkonton. Känner mig en smula duktig :P Nu sitter jag och väntar på att gubben ska sluta
och att dottern ska vakna. Ska väl ta och bädda sängen också och förbereda maten, ikväll ska jag
göra köttfärsås helt från grunden (kör alltid dom här färdiga kryddmixarna annars) så det ska bli
spännande att se hur det blir :)

Och i eftermiddag/kväll händer inte mer än det vanliga. Äta, kolla på tv, bada, natta dottern och sen
gå och lägga sig :P

Antar att vi hörs imorrn!




Kommentarer
Anonym

"i höst när Thea börjar på dagis försvinner min fp och då är det nog

ganska bra att ha lite pengar sparade :)" På dig låter det som om du verkar inställd på att du inte kommer ha något jobb då. Varför inte börja söka jobb redan nu? Då har du nog garanterat ett jobb till hösten.

2012-02-15 @ 23:25:17
Rebecka

Jag kommer ju inte få jobb direkt när hon har börjat dagis, det är bättre att va lite realistisk. Jag kan knappast söka jobb nu men inte börja förrän om ett halvår. Tror inga arbetsgivare anställer folk på dom villkoren.

2012-02-15 @ 23:30:20
Anonym

Du kan ju lägga dina pengar i fyra kuvert,Patrik har ju sina och du dina pengar.

Menar du att Patrik försörjer dig ???

Du som är så bra bör ju klara dina utgifter på egen hand

2012-02-16 @ 08:01:24
Rebecka

Jag tackar :-P själv tycker jag inte att jag är så bra men roligt att du tycker det iallafall. Jag och Patrik tänker testa min idé och han lät riktigt hoppfull så framtiden ser ljusare ut för vår del :-D

2012-02-16 @ 08:26:40
Anonym

Okej, kanske inte börja söka nu men i sommar? Känns ju dumt att börja söka jobb precis när Thea börjar dagis, då är det klart att du kommer sitta där utan jobb. Du verkar inte ens ha en positiv inställning till att söka jobb och jobba. Planerar du att fortsätta vara arbetslös, som du alltid varit? Bara för att du är mammaledig betyder inte det att du inte kan gå på arbetsintervjuer.

2012-02-16 @ 08:32:08
Rebecka

Jag hade tänkt börja söka jobb i sommar, och jag tänkte bara skicka ut mitt cv när jag vet när Thea börjar på dagis så jag vet på ett ungefär när jag kan börja jobba :-) min inställning till att söka jobb är ganska negativ just för att jag vet hur hopplöst det är. Man ska ha ren tur om man fått nåt jobb och jag hoppas verkligen att jag får jobb så snart Thea börjar på dagis. Nu har jag inte enbart mig att tänka på, jag vill kunna göra saker me henne och köpa kläder till henne osv. Och jag längtar efter att få komma ut och jobba.

2012-02-16 @ 09:11:44
Anonym

Sök en plats till henne nu, så ni har en garanterad plats i höst. Man får ju själv bestämma när barnen ska börja, då har du nåt att gå efter. Det gäller att inte vara kräsen när det gäller jobb! Ta första bästa, så du verkligen har nåt. Sen kan du fortsätta söka jobb medan du jobbar.

2012-02-16 @ 09:22:20
Rebecka

Du har inte läst min blogg så länge va? Jag satte henne i dagiskö när hon va runt 7 månader gammal :-) och jag kan ta vilket jobb som helst förutom på snabbmatpkedjor och restauranger då jag inte klarar av den sortens stress.

2012-02-16 @ 09:31:23
Anonym

Då så, då är det ju bara att söka. Visa att du finns! Visa framfötterna och att du verkligen vill det här. Sök jobb i matbutiker, där är det 100% OB på helger.

2012-02-16 @ 09:45:11
Anonym

Varför arbetar du inte en- två helger / månad nu?

Har du sökt helgjobb? eller är du för kräsen.

Att du vill tillbringa helger och kvällar med familjen håller inte eftersom du varje måndag klagar över hur tråkigt du har det "helgen går i sin vanliga lunk" eller "vi slöar i soffan,städar tvättar eller plockar"

Det kan du göra på vardagarna!

2012-02-16 @ 11:15:43
Rebecka

Jag har bestämt mig för att njuta av den här sista tiden hemma me Thea, sen börjar hon dagis och jag kommer jobba och då kommer jag typ aldrig träffa henne förutom på helgerna. Jag tror inte jag är den enda människan i hela världen som har tråkigt nån helg då och då. Och även om vi inte gör nåt speciellt alla helger så är iallafall hela familjen samlad och umgås, vilket är jätte viktigt för mig.



Folk har sån dubbelmoral. Du undrar varför jag inte städar och sånt på vardagarna och då får jag skit för att jag inte leker me min dotter och om jag städar på helgerna så tycker folk att jag borde umgås me min sambo. Så jag vet inte när jag ska städa, när jag ska umgås, när jag får gå på toa.

2012-02-16 @ 12:22:06
Anonym

Städa och plocka mm kan du göra när hon sover ( det är ju ofta 2-3 timmar istället för att sova middag med henne eller kliv upp på morgonen då Patrik åker till jobbet så har du tid att både städa och leka med Thea på vardagarna och kan arbeta några timmar i helgen så att er ekonomi blir OK

2012-02-16 @ 12:33:23
Anonym

Arbetar du i matbutik kommer det innebära att du jobbar dagar, kvällar och helger. Du kommer alltså vara ledig mitt i veckorna och på dagarna då du jobbar kväll. Då kan du umgås med Thea en massa! Du behöver inte heller jobba 100%, runt 70% skulle ju räcka.



Jag har liknande arbetstider och jag träffar mitt barn ofta! Hen är knappt på dagis alls, utan är hemma med mig mer än vad hen är på dagis. Jag jobbar nästan 100%. Det går om man vill.

2012-02-16 @ 12:40:31
Rebecka

Va jag gör och inte gör är min ensak. Va jag vill och inte vill är min ensak också. Och nu avslutar jag den här diskussionen för det är bara onödigt att blanda in min familj och massa skit. Vår ekonomin är inte bäst men den kommer bli bättre. Tack och adjö!

2012-02-16 @ 12:51:37
Anonym

HUR ?

2012-02-16 @ 12:57:07
Rebecka

Vadå hur?

2012-02-16 @ 13:00:57
Anonym

Att njuta med sitt barn är trevligt men det måste vara kul att kunna köpa skor så att hon slipper gå i sockaar ute när det är vinter vilket hon var tvungen till innan hon fick skor från sin farmor.

Att njuta kräver ekonomi , du har det ju så hemskt att du måste fly hemmifrån

2012-02-16 @ 13:20:06
Rebecka

Jag har råd att köpa skor till henne men jag visste inte om det va nån mening me att köpa vinterskor eller om jag skulle vänta tills i vår och köpa vårskor. Så det va bara tur att jag slapp tänka på det. Att njuta av livet kräver inte bra ekonomi, det är inte pengarna som styr ens lycka. Det är människorna i ens liv som avgör om man är lycklig. Jag är hellre fattig men me en familj och vänner än miljonär och alldeles själv.

2012-02-16 @ 13:25:47
Anonym

Självklart kan man inte byta bort sin familj mot pengar men familjen kan må bättre av att kunna leva alla dagar i månaden

2012-02-16 @ 13:29:59
Anonym

Måste du välja på vår eller vinter skor Hon behöver ju både skor sommar som vinter.

2012-02-16 @ 13:31:54
Anonym

Det finns de som har både pengar och vänner, så man behöver nog inte välja det ena eller det andra!

2012-02-16 @ 13:35:34
Rebecka

Ja, och det kommer vi förhoppningsvis kunna göra nu plus ev spara pengar :-)



Nä, jag har råd att köpa både vinter/höst/vår/sommarskor men det är onödigt att slänga ut massa pengar på vinterskor som hon kan ha i högst 1,5 månad till när man får låna skor vilket hon fick göra nu. Man måste ju va lite ekonomisk ^^

2012-02-16 @ 13:37:34
Anonym

Fick hon inte skor därför att hon gick i sockor i snön?

2012-02-16 @ 13:41:14
Rebecka

För det första gick hon inte i sockor ute i snön, hon hade tossor, som är mjuka skor och i dom hade hon sockor. För det andra gick i dom högst 20 min vid två tillfällen. Och nej, hon fick inte skorna pga det. Hennes farmor hade dom bara me sig en dag när hon kom och det va jätte snällt av henne. Har du aldrig någonsin tagit emot nånting som du kanske behövde men inte hade?

2012-02-16 @ 13:47:33
Anonym

Jo det har jag , men idet här fallet var det ett stort behov som farmor fixade.

Att gå i tossor dvs skor utan riktig sula är inte OK, dessa är till för att hålla fötterna varma då hon åker vagn och inte att promenera runt i snön.

Hoppas att du kommer ut så Thea kan gå i skorna idag

2012-02-16 @ 13:54:22
Rebecka

Som sagt använde hon dom två gånger och det va precis när hon hade lärt sig gå i princip. Då är det elakt att sätta på henne tunga vinterskor att börja me. Och hon blev varken kall eller blöt om fötterna när hon hade tossorna. Jag och Thea har faktiskt redan varit ute en timme idag, hon fick gunga ett tag men så fort jag ställde ner henne ville hon upp i famnen så då tog jag en promenad me henne istället och då somnade hon.

2012-02-16 @ 14:00:15
Anonym

Gillar hon att gunga, det tror jag att alla barn gör

2012-02-16 @ 14:19:21
Rebecka

Hon älskar att gunga, förutom när hon är trött för då kan hon somna sittandes i gungan :-P haha.

2012-02-16 @ 14:23:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!