Är trött på det här

Börjar bli så less på att bara gå hemma nu, längtar så otroligt mycket tills Thea börjar på
dagis så att jag börja jaga jobb och me massa tur slipper jag gå arbetslös i flera månader,
skulle aldrig orka me det.

Gör samma sak dag in och dag ut. Plockar, tvättar, leker me Thea. Idag va det inget undantag.
Morgonen började skit me att Thea käkade blomjord och hällde ut ett glas vatten bara nån
millimeter från datorn. Men annars har väl dagen varit okej.

Vi tog en timmes promenad innan middagen, va även nere i centrumoch handlade lite och sen
komvi hemoch gjorde supergod middag, jätte enkel middag. Äggröra me ost och kabanosse (en
korv). Vattnas i munnen bara jag tänker på det :P

Imorrn tänker jag fan inte bara sitta hemma så jag ringde mamma och frågade om jag och Thea
kunde komma och hälsa på och det fick vi jätte gärna göra, hon blev superglad. Det är bara andra
gången som jag och Thea kommer själva och hälsar på sen Thea kom. Men det ska iallafall bli skönt
att åka hemifrån :)

Funderar på att dra till simhallen imorrn kväll och simma några vändor. Under tiden kan jag skicka
iväg gubben och dottern till Robbans och köpa kycklingsallad :) Det låter perfekt! På fredag blir det
gymmet på förmiddagen och sen måste jag och patrik iväg och storhandla.

Nä, ska smörja in knät och kolla på house men ha en finfin kväll :)



Kommentarer
Anonym

Har du kollat om Thea kan börja på dagis under våren?

Har du även kollat hur arbetsmarknaden ser ut för dig?

Det blir inte lättare att arbeta och mängden tvätt minskar inte, men du behöver inte byta blöjor dagtid och Thea kan få både frukost , lunch och mellanmål på dagis så kvar är middag och helger vad det gäller disk och matlagning.

Du får då även vuxenkontakt på gott och ont !!

2012-01-25 @ 07:36:48
Jennie

Ja visst blir det långtråkigt i längden att gå hemma med barn..alla man känner jobbar eller pluggar så det blir ensamt om dagarna.Dotterns sällskap i all ära men man behöver ha andra vuxna omkring sig också! Men för min del är det bara 2 veckor kvar innan jag börjar jobba och det känns otroligt skönt!

2012-01-25 @ 09:44:56
Anonym

Du kan väl börja söka jobb nu, din mamma/ moster kan väl hjälpa dig med Thea så du kan arbeta inte heltid men några timmar/dag i väntan på förskola

2012-01-25 @ 10:50:56
Rebecca

Anonym 1: Jag vill inte att hon börjar redan i vår, det är liksom ingen mening eftersom att det är sommar och då slår personalen ihop olika förskolor osv. Då hinner hon knappt komma in i allt. Ja, jag har kollat på arbetsmarknaden lite och det finns gott om barnskötarjobb men det fanns det innan jag blev gravid också och ändå gick jag arbetslös i drygt 2 år. Men jag kommer försöka söka städjobb, på mataffärer osv.



Jennie: Jag har ju tur att alla mina vänner är mammaledig men ingen bor i närheten så det blir ju ändå inte att man träffas =/ Skönt att börja jobba va? :)



Anonym 2: Det vore toppen, nackdelen är väl att jag måste åka fram och tillbaka till huddinge för att lämna och hämta Thea och det är en resa på 80 min, tur och retur. Och om jag kanske får ett jobb i stan så innebär det för långa resor.

2012-01-25 @ 16:00:12
Sofia

Plugga! Kolla vilka ämnen som krävs för att man ska kunna jobba som barnskötare. De flesta tar ju hellre in folk med utbildning och erfarenheter, än såna utan. Studera kan man dessutom göra hemifrån i de flesta fall.

Du kan ju även ansöka om praktik! Är det någon som inte vill anställa dig p.g.a. att du inte har erfarenheter, fråga då ifall du kan få praktik istället. Gratis-arbete iofs, men det kan ju leda till jobb.

2012-01-25 @ 16:11:47
Rebecca

Jag är redan utbildad barnskötare :) och erfarenhet har,både genom jobb och praktik :) Men barnskötare är inte så hett eftertrakat längre, nu är det mest förskolelärare som gäller.



Praktik känner jag att det inte är nåt alternativ då jag verkligen behöver få in pengar när fp tar slut.



2012-01-25 @ 16:49:17
Anonym

men sök jobb redan nu? du kan ju börja med att jobba kvällar och helger när patrik är hemma med thea. om du jobbar helger kan du ju ta ut full fp på vardagar eller om du tar fp halv dag och jobbar kväll. det kanske kan leda till ett heltidsjobb framöver. någonstans måste man ju börja om man sitter i samma sits som du. det är väl lika bra att börja söka jobb redan nu. ibland tar det ju ett tag innan man får något.

2012-01-25 @ 19:52:54
Sofia

Men vad ger det för pengar att gå hemma och vara arbetssökande (tänker på det faktum att du var det i två år senast)? Under två år hinner man praktisera på flera olika arbetsplatser och chansen att få jobb ökar med hur mycket som helst. De flesta får faktiskt jobb direkt efter praktik. Nog för att det är astråkigt att jobba utan lön, men det är bättre i längden med nya kunskaper osv!

2012-01-25 @ 20:43:24
Rebecca

Anonym: Kvällar och helger är heliga för mig, det är då man får umgås me familjen. Så har det alltid varit för mig och så kommer det förbli. Om jag skulle jobba kvällar och helger, när ska jag då umgås me familjen? Jag tänker börja söka jobb i vår, runt maj. Vill inte söka jobb nu och så kanske jag får ett men måste tacka nej för att jag är mammaledig. Det känns fel.



Sofia: Där har du en poäng, haha. Ibland tänker jag inte längre än va näsan räcker.

2012-01-25 @ 22:35:49
Sofia

Jag är själv arbetslös och har varit hos jobbcoach och liknande grejer, som tutat i mig att praktik och studier är himla bra. ;)

Ibland kan det vara bra att tänka på andra alternativ och inte dra omkring och köra samma race som man alltid gjort.

2012-01-26 @ 11:09:37
Anonym

men du behöver ju inte jobba heltid nu direkt.. sök som extrapersonal. då kanske du bara behöver jobba 2-3 kvällar i veckan och kanske var annan helg. jag har jobbat extra (varannan tisdag, varje torsdag och varannan helg - sammanlagt 10 dagar i månaden) och har fått ut lön på mellan 8000-9000. det skulle ju vara fyra gånger din fp som det ser ut nu. så den lilla tiden kan man offra om man har ekonomiska problem som du verkar ha...

2012-01-26 @ 15:41:41
Empy

Becca, krasst, ja vill inte vara den som står med fingret i luften, MEN... Vill du få in pengar så kanske du helt enkelt måste ta ett kväll/helg jobb, till att börja med, att dina kvällar och helger är heliga för dej, de kan ja köpa, för mina helger och kvällar är heliga för mej, men ja jobbar ändå, för mat på bordet måste vi alla ha, och pengar för att handla mat, ibland måste man offra sig lite för att kunna få de man vill ha.. de kan gå nästan 1 vecka innan ja och gubben kan sitta tillsammans och äta middag, men den smällen får man ta, kanske låter elak nu, men du vet att ja menar väl, Välkommen till vuxenvärlden (förlåt!) Ja jobbar ca 12 timmar (lördag) och 9timmar (söndag) när ja jobbar min helg på jobbet, + mån,tis,ons,tors,fre. Helgen. mån,tis,ons,tors, så ser mina veckor ut ibland, och man måste offra sig, ingen säger att det alltid kommer att vara så här, men iaf tills ekonomin har stdgat sig lite mer för er... Kram

2012-01-26 @ 15:44:20 | http://forandringensvag.blogg.se/
Rebecka

Jo, jag vet att man inte kan få allt man vill ha och jag vet att jag kan behöva bli tvungen att jobba kvällar och helger men det jag menar är att jag inte jämt vill jobba så, nån enstaka kväll och nån helg kan jag tänkas jobba. Men nu tänker jag njuta av mammaledigheten för den här tiden me Thea kommer jag aldrig få tillbaka. Och sen blir kvällarna och helgerna extra heliga eftersom att hon kommer gå på dagis på dagarna och jag vill ju hinna umgås me henne och då återstår bara kvällar och helger. Men det finns ju många jobb som inte kräver kvälls eller helgjobb också :-) om jag får jobb som barnskötare så behöver jag ju inte oroa mig för det iallafall :-) men det är över ett halvår kvar innan Thea börjar på dagis. Och vi har inte skitdålig ekonomi, vi har alltid pengar så vi klarar oss även om vi måste snåla dagarna innan barnbidraget kommer.

2012-01-26 @ 17:06:00
Anonym

men om du jobbar några få timmar på kvällen så får ju även patrik möjlighet att få lite egentid med tea innan hon börjar på dagis. det blir ju annorlunda umgänge ifall du inte är med. sen behöver du ju inte jobba så när hon väl börjar på dagis. sen tycker jag att du ska va mer "openminded" och inte bara söka jobb som barnskötare. var beredd att ta vad som helst... eftersom du inte har någon högre utbildning. har du bra referenser från dina tidigare arbetsplatser? ju äldre man blir - ju mindre man jobbat - kombinerat med kanske dåliga referenser - desto svårare blir det att få ett jobb. har du stannat länge på dina arbetsplatser? har du fått sparken? mycket spelar roll när man söker jobb... det är tyvärr den bittra sanningen.

2012-01-26 @ 17:24:03
Rebecca

Han får ju några timmar 1-2 kvällar i veckan när jag har vattengympa och simmar. Och jag har ingen aning om hur han utnyttjar den tiden. Om du har läst andra kommentarer så vet du att jag kan tänka mig vilket jobb som helst förutom i snabbmatskedjor då jag inte klarar av stress till den graden som det är på såna ställen. Jag har inga referenser alls, då alla mina gamla chefer/kontaktpersoner har slutat. Det längsta jag jobbat på ett ställe var i 3 månader, har bara haft kortare vikariat. Jo, jag vet att mycket spelar roll när man söker jobb :) Men man kan ju bara göra sitt bästa :D

2012-01-26 @ 18:32:41
Anonym

menade inte att ni har dålig ekonomi på de sättet, vi får också snåla fast att både ja och min gubbe arbetar, vissa månader har man mer utgifter helt enkelt.. och ja vet att barn kostar en hel del, även att man kanske inte tänker på de så kostar dom :)

2012-01-26 @ 19:11:31
Anonym

att du är utbildad och har erfarenhet men inte får jobb är konstigt! Du var ju arbetslös när du fick Thea !

Hur är dina referenser? blev du inte uppsagd i förtid ?

2012-01-30 @ 09:58:24
Rebecca

Jag tycker inte att det är dugg konstigt. Det finns tusentals unga me utbildning och erfarenhet men som ändå är arbetslösa. Mina referenser är bra, trots att alla har slutat. Enda gången jag fick sluta i förtid va det sista jobbet jag hade, skulle jobbat 10 dagar men hade feber i 4 dagar och va då hemma och pga fick jag sparken. Det va ingen seriös förskola och sen fick jag veta att chefen där fick spraken och all personal blev utbytt.

2012-01-30 @ 10:23:25
Anonym

inte i bristyrken är utbildade med goda referenser arbetslösa!

2012-01-30 @ 10:52:10
Rebecca

Tyvärr tillhör barnskötare inte till bristyrken. Har kollat hur prognosen ser ut och det ser mörkt ut dom kommande 10 åren. Däremot har det högskoleutbildad personal bristyrken.

2012-01-30 @ 11:17:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!