Dödstrött!

Min lilla stumpa slog upp ögonen kvart över 7 imorse, vilket va på tok för tidigt
för min del men det va bara att bita ihop och gå upp me henne. Känns ju lite
surt att Patrik aldrig kan gå upp me henne på helgerna men han jobbar ju hela
veckorna. Jaja, livet är som sagt ingen dans på rosor. Nästa lördag ska iallafall
Thea få sova borta, blir antingen hos farmor och farfar eller i visättra :) Jag
behöver det! Jag känner verkligen att jag skulle vilja få sova ut och jag vill umgås
me Patrik utan barn. Är lite nyfiken på hur ofta ni har barnvakt? Vet att några har
barnvakt en gång i månaden medan andra aldrig har haft barnvakt. Det är så
olika det där.

Blev inget besök i visättra idag heller :( Dom mådde fortfarande inte helt prima.
Får se om jag och Thea åker upp nån dag i veckan. Måste även förbi HM innan
nästa helg och byta ett par skor jag köpte till henne.

Den här dagen har bjudit på sol, värme och massa utomhusäventyr :) Även lite
sura miner från både min och gubbens del pga trötthet och Thea har ju blivit så
EXTREMT mammig, blir bara värre. Håller på och blir tokig!

Först gick vi och kikade på kamelerna igen, Thea såg dom på flera meters avstånd
och pekade och sa "dä" och blev jätte glad. Hon klappade som ponnys också me
pappa. Sen gick hon omkring och plockade blommor som hon bara ville äta upp :P




Vi gick till en lekpark på vägen hem så att Thea fick leka av sig och sen rörde vi oss hemåt
igen. Thea somnade och sov sen 1 timme ca. Jag och Patrik slappade i soffan och sen va det
dags att börja me middagen.

Funderar på att göra en ny header igen, den som jag har nu gjorde jag mest på prov men blev
inte helt nöjd. Fan va jag saknar scrapbook! Har visserligen photoshop nu men jag fattar nada
och sen har jag inte riktigt den tiden att sitta och gå igenom allt. Kanske kan gå igenom det nästa
helg? :P

Är medlem på en "tjockis-sida" på fb :P haha. Vi har börjat me utmaningsveckor där och den här
veckan har varit att vi skulle röra på oss minst 45 min varje dag och så bestämde jag att nästa
vecka ska vi helt avstå från socker i en vecka. Kommer bli tufft och jobbigt men jävlar va jag
kommer va stolt över mig själv om jag klarar 6 dagar iallafall. Målet är ju att klara hela veckan!
Men nu är det hårdhandskarna som gäller, sköter motionen jätte bra men sötsuget är förjävligt!
Vill verkligen inte gömma mig i vassen i sommar. Måste även börja me plankan varje dag. Att det
ska va så jävla svårt! Är så jävla trött på att tjock!!!!!!!!!!!

Nä, dags för en ny header då :P Hej så länge!!!



Kommentarer
Anonym

Vi har haft barnvakt över natten 2 gånger och vår dotter är 18 månader. När jag var mammaledig hade jag och sambon en dag var på helgerna som vi fick sova ut på. Funkade kanon! Nu när vi båda jobbar går vi upp samtidigt alla tre. Vi delar lika helt enkelt! :)

2012-05-20 @ 21:57:58
Jennie

Vi har aldrig haft barnvakt och nu är vår tjej 15 mån..



Däremot så gör vi som någon annan här skriver att vi har varsin sovmorgon under helgerna (om jag inte jobbar)det tycker jag är mest rättvist oavsett om man jobbar eller är föräldraledig.Att vara hemma med barn om dagarna kan vara minst lika krävande som att jobba,så det så! :-)

2012-05-21 @ 07:49:54
Anonym

Hade inte ni barnvakt för två veckor sedan då Thea sov borta ,

Du har väl ledigt från henne då du gymmar en gång i veckan och är på vattengym två gånger eller är det ändrat

Du har mer barnvakt än jag !!!

2012-05-21 @ 07:57:40
Rebecka

Anonym: hon fick sova hos sina farföräldrar då enbart för att hon va dålig och hans mamma tyckte att vi skulle få sova en hel natt. Visst, jag är "barnledig" när jag är på gymmet eller vattengympan men jag får ju inte sova ut för det eller umgås me min sambo på tu man hand och det är ju det jag är ute efter. Och om du resonerar så, så är ju min sambo barnledig 9 timmar 5 dagar i veckan då han jobbar. Eller hur?!?!?

2012-05-21 @ 08:07:39
Anonym

Barnledig då man arbetar, ja men inte ledig eller ha" egen tid" det har ju du när du är på gym

När har din sambo egen tid ?

Nu tycker jag att du låter väldigt omogen, har du glömt hur du längtade efter att bli gravid nu har du resultatet och bara längtar efter att bli ledig.

Det blir du ju ganska snart eftersom hon ska börja på förskolan och du inte har ett arbete att gå till och då får du ju massor av egen tid!

2012-05-21 @ 09:54:43
Rebecka

Jag längtar inte efter att bli barnledig men däremot längtar jag efter en enda sovmorgon och ett dygn ensam me min sambo. Även om vi är föräldrar så är vi också ett par som behöver få tid ensam. Och ja, jag är medveten om att jag kommer få massa ensam-tid när hon börjar på förskolan i höst men jag har inte planerat att gå hemma i flera månader utan jag skulle ju vilja hitta ett jobb så fort som möjligt.

2012-05-21 @ 10:03:19
Anonym

Tråkigt för dig att inte bli grattad av din familj när du fyller år, hoppas att dom återhämtar sig så du kan bli uppvaktad, men din sambo grattade väl dig

2012-05-21 @ 10:47:03
Rebecca

Min familj grattade mig när jag fyllde år :) Min mamma, mina båda kusiner och min moster grattade mig :) Och i veckan ska vi till min moster och äta tårta :) Ja, min sambo grattade mig. Och nästa helg ska vi ev ut och äta på vår favoritrestaurang och nästa månad blir det nog bio eller nåt :)

2012-05-21 @ 11:00:46
Anonym

skaffar man barn är man två som tar hand om barnet. låt patrik gå upp en gång på helgen som en annan skriver. det här visstde ni när ni skaffade barn eller trodde du barn sov till tolv varje dag?????? vakna upp i verkligheten ni båda. och barnvakt två gånger på två veckor är vell lite väl det är ni som skaffat barn ingen annan. få in rutiner på thea sover hon vid senast åtta så har ni ju hela lördags kvällen tillsammans. då sover hon å ni kan titta film. vakna upp nångång

2012-05-21 @ 11:26:05
Rebecca

Ja, jag håller me dig fullständigt. Tycker också att vi kan dela på sovmornarna så att han får en dag och jag en dag. Och nej, jag VET att barn inte sover till 12 varje dag, inte ens jag sover till 12. Både jag och Patrik lever i verkligheten men tack för upplysningen. Vill även påpeka att förra gången Thea sov borta så hade vi inte nåt val, Patriks mamma insisterade på att hon skulle sova hos dom och hon är ingen man direkt säger nej till. Det är ju inte hela tiden som hon får sova borta me så tätt mellanrum men nu blev det så eftersom att hon va sjuk förut och nu vill jag och min sambo "fira" våra födelsedagar.



Thea har rutiner men det är omöjligt att lägga henne före halv 9. Vi provade att lägga henne tjugo över 8 för knappt en vecka sen och då vaknade hon vid halv 10 och va superpigg och sen va hon vaken fram till midnatt. Då är det bättre att hon är vaken den där extra halvtimmen och sover hela natten sen istället för att lägga sig en halvtimme tidigare för att sen vakna och va vaken till midnatt. Kan vi inte titta på film och mysa fast hon går och lägger sig en halvtimme senare? =/

2012-05-21 @ 11:42:30
Anonym

Sa bara åtta som ett exempel. Men om hon bara skulke sova en gång vid tolv tiden så skulle hon sova vid 8 å säkert sova hela natten utan problem. Men kom igen om din svärmor säger hoppa skulle du göra de. Öppnq käften å säg nej om du inte vill. Skyll inte på henne de va ni som ville sova. Så egentligen tar inte Patrik hand om thea för du gör ju allt för att han jobbar på vecko dagarna. Å helger så tar du thea oxå för då måste han få vila. Haha. Kom igen när ska ni bli vuxna. Ja hoppas ni inte skaffqr fler barn de skulle ni aldrig klara. Ja kan förstå att man skaffar barnvakt om man ska ut inte för att båda ska sova

2012-05-21 @ 18:47:02
Rebecca

Hon sover bara en gång efter lunch och då sover hon mellan 1,5-2 timmar. Det spelar ingen roll om hon knappt har sovit nåt alls under dagen, lägger hon sig tidigare än halv 9 vaknar hon efter nån timme igen.



Jag håller me dig, jag skulle aldrig orka me ett barn till just nu. Vi har fullt upp me Thea som det är :)



Patrik tar jätte bra hand om Thea, han byter blöjor, leker me henne, hjälper henne att äta m.m. Sen orkar jag mer än Patrik. Han blir jätte grinig när han är trött. Jag är mer van än va han är att gå upp tidigt och ta hand om Thea direkt (byta blöja, ge henne frukost, klä på henne). Han behöver ju bara klä på sig på morgonen och åka till jobbet.



Och från början (när jag frågade min moster om hon ville va barnvakt) så va planen att vi skulle på bio men då ångrade Patrik sig och då ville inte jag göra min moster besviken för jag vet hur roligt hon tycker det är att ha Thea där. Och måste man alltid göra nåt för att vilja ha barnvakt? Räcker det inte me att jag och min sambo vill få lite tid som par utan att vi är tvugna att göra nåt?

2012-05-21 @ 18:57:47
Anonym

Jag skulle gissa på att Thea blir för lite aktiverad på dagarna och att det är därför hon somnar så sent. Ett barn som sover på dagen, vid 12, borde rimligtvis vara trött vid 19-19:30 tiden. Det är många timmar för en ettåring att vara vaken.



Jag tror ni kommer ha några jobbiga kvällar/nätter första veckorna när Thea börjat dagis, om ni inte börjar ändra rutinerna nu. Det går bara inte att ändra rutinerna över en natt.

2012-05-21 @ 19:53:38
Rebecka

Jag håller me om att hon blir understimulerad men jag försöker aktivera henne, både inne och ute men jag räcker inte till. Därför kommer det bli bra i höst när hon börjar på förskolan :-)



Vi försöker ändra rutinerna successivt men hittils funkar inte det just för ett jag inte kan aktivera henne till 100% på egen hand. Och ja, om vi får jobbigt i höst så får vi men då blir det stimulerad på ett helt annat sätt och sömnen kommer såklart påverkas av det.

2012-05-21 @ 20:07:41
Anonym

men vadå du orkar inte stimulera henne till 100% du är mamma ledig. när ni vaknar ät frukost å klä på henne å gå ut i parker åk till skansen grönan eller ta en promenad låt henne springa själv. gå hem till lunch ät låt henne sova sen ger ni er ut igen. du e ju faktiskt ledig å behöver inte sitta inne hela / halva dagen om du går ut me henne mer å låter henne verkligen springa jaga henne å lek med henne så kan ja lova att hon sover innan kl halv åtta på kvällen å sover sen hela natten. men de e ju inte problemet utan de e att du inte får sova å patrik får. hm jobbigt gå å lägg dig nio du oxå så får du din sömn.

2012-05-21 @ 20:47:23
Anonym

Har du funderat på att separera från din sambo som du beskriver som lat och utnyttjar dig + Hur går det med familjerådgivningen?

Varför kan du inte som är utbildad barnskötare inte ge stimulans till din dotter. du måste ju veta vad som hon behöver för att utvecklas och stimuleras,

Stackars dig som har en sådan hemsk svärmor !!

2012-05-21 @ 20:59:54
Rebecca

Anonym 1: Jag har inte skrivit att jag inte ORKAR stimulera henne men hon får ju inte samma stimulans hemma som på förskola. Det fattar ju varenda människa. Jag låter henne springa av sig ute hela tiden, hon gungar och jag gör allt jag kan för att stimulera henne. Men jag ska börja me att gå ut me henne både efter frukost och efter lunchvilan.



Jag har försökt lägga mig vid 9 men jag är inte trött då och ligger ändå vaken till 10-11.



Anonym 2: Han är lat gällande vissa saker men det är även jag. När jag skrev jag att han utnyttjar mig? Det är nog det sista han gör. Min svärmor är inte alls hemsk, hon är väldigt snäll som ställer upp för oss och vill hjälpa oss.

2012-05-21 @ 21:31:12
Anonym

Du kan visst aktivera henne till 100% själv. Vi andra som har barn, som somnar 19, lyckas tydligen utan problem. Det beror ju på vad du hittar på med henne! Att sitta i vagnen blir ingen trött av. Så här års är det ju massa andra barn ute också och bland barn faller det ju naturligt att leka med varandra. Leker Thea med andra barn när ni är ute?



Ändra ert "schema" så ska du se att hon blir trött i rimlig tid. Blir hon trött på eftermiddagen trots att hon sovit vid lunchtid, försök hålla henne vaken istället för att ge mig dig och lägga henne.

2012-05-21 @ 22:00:06
Rebecka

Jag har mer än en vän som har barn som inte blir aktiverade trots ihärdiga försök. Endel barn kräver mer stimulans än va som kan ges av föräldrarna. Och det är inte så konstigt me tanke på att alla barn är olika. Thea sitter bara i vagnen till och från lekparken eller vart vi nu går. Annars får hon springa omkring så mycket hon vill. Helst hade jag sett att hon sprang hela tiden men hon vill inte hålla i hand eller gå åt samma håll som jag och eftersom att vi går nära vägen är det för farligt att låta henne springa där. Thea är väldigt social och går gärna fram till andra barn när vi är ute men alla andra ungar är tråkiga och vill inte leka me henne. Tycker inte det är en självklarhet att barn leker me varann, inte va jag har upplevt i kelparker och så iallafall.



Det är inte så ofta på eftermiddagarna hon blir trött utan det är innan lunch som hon blir helt omöjlig. När hon vaknade vid 8 hade hon inga problem att va vaken till efter lunch. Men nu måste hon sova innan lunch vilket medför att hon blir trött på eftermiddagen. Det är blivit en ond cirkel lite grann.

2012-05-21 @ 22:23:06
Anonym

om du sitter med i sandlådan och gräver och det finns andra barn så kommer dom oftast fram och vill vara med (min erfarenhet) Det är väl inte troligt att alla barn är tråkiga i Västertorp om så är fallet åk till någon annan park där barnen är roligare!

När ni är ute pratar du då med andra småbarnsmammmor

eller är det som med barnen de är också tråkiga?



För rättvisan vad det gäller er sömn kan du ju räkna timmar som du respetive Patrik får sova/vecka

och beroende på vem som sover mest får ta thea på söndag morgon

2012-05-22 @ 15:15:19
Rebecca

Igår va jag i en lekpark me Thea, jag satt me henne och grävde i sanden. Va även 3-4 andra barn i samma ålder som Thea men dom höll sig på avstånd och nära sina föräldrar. Och jag kan ju inte tvinga mig på dom stackars barnen. Nej, det är inte ofta jag pratar me andra småbarnsföräldrar när vi är ute, det händer i princip bara om Thea går fram och leker me deras barn. Och nu eftersom att hon har blivit så mammig vill hon ha mig i närheten jämt och är inte så extremt social som hon va för bara några veckor sen.



Då är det mest rättvist att jag tar henne hela helgerna för jag sover i snitt 1-2 timmar mer än va Patrik gör på veckorna. Och han får sova 2-3 timmar mer på helgerna än vad jag gör på veckorna. Men jag tycker ändå att vi skulle dela lika, han får en sovmorgon och jag får en sovmorgon. För en dag börjar jag jobba och då är det mest rättvist.

2012-05-22 @ 15:30:29
Anonym

Om ni ska dela lika så gör det som sagt räkna antal sovtimmari veckan så blir det rättvist. Du har väl inget jobb och när du får det så får ni väl ändra på ers sovrutiner.

Om du pratar med andra barn och deras mammor så ser Thea hur man lär sig att umgås och då kan hon få lära sig att leka med barn och hon får stimulens som du inte kan ge henne!

Detta vet jag är viktigt för henne

2012-05-22 @ 16:19:26
Rebecka

Jo, men som jag skrev så blir det då jag som får ta henne. För jag sover ju längre än va min sambo gör. Thea vet hur man umgås me andra, hon är som sagt social och går gärna fram till andra barn men hon gillar också att leka för sig själv. Alla barn är olika. Jag har flera vänner vars barn är antingen sociala eller ensamvargar och jag tycker inte att nåt av det är fel. Jag va ganska ensam i Theas ålder men så fort jag började på förskolan hade jag vänner och blev social.

2012-05-22 @ 20:48:45
Anonym

När slutade du vara social ?

Du skriver själv att du inte pratar med de tråkiga barnens mammor när ni är i parken

Träffar du någon gång andra småbarnsmammor, ni går ju inte till öppen förskola eller sånggrupper och när ni är ute verkar det inte som du träffar någon att prata med. Hur ska Thea veta hur man gör när man träffar andra? Du säger att hon har blivit mammig , det kan bero på att hon inte vet hur man gör när man umgås med andra, du visar ju henne hur du gör, dvs att inte vara med någon annan än Thea när ni två går ut så hon tror kanske att så ska vara.

Synd om henne hon kan få problem när du ska lämna henne eftersom hon nu har lärt sig att det bara är ni två som ska vara tillsammans utan inblandning av andra personer varken barn eler vuxna.(din inställning är ju att de är tråkiga)

2012-05-23 @ 08:16:04
Rebecca

Hmm, nåt åt efter att jag flyttade ihop me min sambo. Då försvann alla vänner pga att vi bodde "för långt bort". Enligt dom själva. sen blev det helt enkelt så att vi växte bort från våra vänner, vi skaffade barn och så vidare. Jag träffar vänner som har barn, räknas det? Och vi träffar ju barn i lekparken. Mammig blir dom oavsett om dom vet hur man umgås eller inte. Thea har inga som helst problem när jag lämnar bort henne, ska lämna bort henne idag för att par timmar och det har aldrig varit några problem och det kommer inte va nåt problem idag heller.



Jag menar inte att barnen är tråkiga i sig, dom är tråkiga för att dom inte verkar va lika sociala som Thea som försöker ta kontakt me andra barn.

2012-05-23 @ 08:39:43
Anonym

Ni träffar väl inte barn, ni ser barn men leker inte med dom enligt dig i tidigare inlägg

2012-05-23 @ 08:43:32
Rebecca

Som sagt så försöker Thea ta kontakt me andra barn och ibland funkar det jätte bra och ibland drar det andra barnet sig undan och ibland vill Thea hellre leka själv. Inget av det är speciellt konstigt. Och barn i den här åldern brukar oftast va blyga och dra sig undan.

2012-05-23 @ 09:16:02
Anonym

Jag har andra erfarenheter barn vill leka brevid varandra när de är så små, vid två-årsålder kan de börja leka med varandra.



2012-05-23 @ 14:55:16
Rebecca

Som sagt, Thea går fram till andra barn om dom leker i sandlådan till exempel. Då får hon en spade och så hjälper hon det andra barnet att fylla hinken me sand men det andra barnet är reserverat och efter en stund går det andra barnet därifrån. Ska jag tvinga det andra barnet att stanna kvar bara för det ska va så att barn leker me varann?

2012-05-23 @ 14:59:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!