Vilken dag!

Den här dagen blev allt annat än vad jag hade räknat me, är totalt slut. Usch!
 
Igår kväll fick Thea en rejäl nästäppa så hon vaknade nångång inatt och så
men imorse va hon pigg och glad när patrik åkte till jobbet. Sen somnade hon
om  och så väckte jag henne vid halv 8 för att göra henne klar för dagis, hon
fick ligga i vår säng och dricka välling (hon har fått välling då den är lättare att
äta för henne när hon är täppt i näsan). Hon va varm då så jag hade tänkt ta
tampen på henne efter att hon hade ätit klart (man ska ju vänta 30  min efter
att dom vaknat innan man tempar dom) men jag hann aldrig så långt.
 
Efter 5-10 min började hon feberkrampa, hon blev alldeles blå om läpparna,
va okontaktbar och man såg nästan bara ögonvitorna. Jag har aldrig varit så
skräckslagen i hela mitt liv. Jag grät och sprang runt för att leta rätt på
telefonen. Ringde först sjukvårdsupplysningen men sen kom jag på att det
va massa frågor innan så jag lade på och ringde 112 istället, va ju rädd att
hon skulle dö.
 
Hon va jätte trevlig och gav mig rådet att försöka badda Thea me en sval
handduk tills ambulansen kom och det gjorde jag. Efter ca 6-7 min va
ambulansen på plats och då hade Thea feberfrossa istället och frös så hon
skakade. Dom tog tempen på henne, den va då runt 39 och så fick hon en
alvedon. Vi klädde på henne och sen åkte vi till huddinge sjukhus. Kramperna
hade gått över innan ambulansen va plats men dom tog prover på henne och
allt såg bra ut förutom att hon verkar ha fått tillbaka halsflussen. Så nu ska hon
äta kåvepenin i 10 dagar och hon vägrar. Mer om det sen. Patrik åkte iallafall
från jobbet för att komma till akuten och va me oss, det va skönt att ha han där.
.
Vi va på akuten i ca 1,5 timme innan vi till slut fick åka hem. Vi ska på återbesök
och mer provtagning imorrn.
 
Vi försökte ge Thea medicin när vi kom hem och det som aldrig har varit några
problem tidigare är omöjligt nu. Vi har försökt blanda ut den i olika drycker,
försökt spruta ner den i munnen men inget funkar. Ska se om det går bra att
blanda ner den i vällingen ikväll eller i yogurten imorn bitti. Och Patrik har varit
en stor skit ikväll (det är hans sätt att reagera när han är orolig) men det hjälper
varken mig eller Thea. Åh, vill bara va ensam en stund. Försvinna från allt en
stund och hämta kraft.
 
Hon är fortfarande varm trots febernedsättande men hon är pigg emellanåt men
hon sover också mycket. Vill bara att hon får i sig medicinen så hon blir frisk.
Trots att jag är helt slut kommer jag nog ha svårt att sova inatt, kommer bara vilja
ha koll på Thea så hon inte krampar mer. Det va det absolut värsta jag har varit me
om, det va så hemskt att se henne. Man känner ju sig så otroligt maktlös!
 
Patrik försöker övertyga mig om att vi ska skaffa den andra medicinen som hon
tyckte om men jag är inte så säker på att den går ner den här gången. Men min
gubbe är lika envis och tjurig som en åsna.
 
Har jag tur kan Thea komma tillbaka till dagis på måndag eller tisdag. Har för mig
att dom inte är smittsamma 48 timmar efter påbörjad kur. Men sen beror det på
hur allmäntillståndet är. Annars skulle jag behöva barnvakt i ca 1-1,5 timme på
måndag då jag ska på intervju. Nån som har lust att göra mitt liv liiite lättare?
 
Snart ska Thea få ta ett svalt bad och sen sova. Eller ja, hon sover ju mestdels
iallafall.
 
Hoppas att ni har haft en betydligt bättre dag än mig?
 
 



Kommentarer
Anonym

Ipren är bättre som febernedsättande :)

Svar: Vi fick rådet att varva Ipren och Alvedon just för att vi ska kunna ge det oftare för att försöka hålla febern nere.
Rebecca

2012-09-06 @ 20:18:40
Anonym

Och du ska ha barnskötar utbildning <111

Svar: Hur så?
Rebecca

2012-09-06 @ 22:22:25
Anonym

Ja du va säger man. Gå till läkaren på en gång i stället nu har hon varit dålig länge till och från.

Svar: Jo, men hon blev ju smittad på dagis. För febern kom ju igår morse i samband me förkylningen.
Rebecca

2012-09-07 @ 08:49:56
Anonym

Jaha. Passande du inte på och tala om vilka problem hon har med magen och så?

Svar: Jo, det gjorde jag och dom trodde det va nåt virus i samband me halsflussen och förkylningen eftersom hon hade det tidigare.
Rebecca

2012-09-07 @ 09:29:39
Sandra

Hur kan du/ ni sitta och tracka ner en mamma som precis har vart helt panikslagen över att hennes dotter har haft feberkramper och gjorde allt hon skulle göra?

2012-09-07 @ 11:44:23
Anonym

Va bra. Nästa gång kanske du går direkt till doktorn. Bättre en gång för mycket en att åka in som du gör nu

Svar: Jag har gjort det jag kunde för min dotter. Tycker inte att det är nån anledning att uppsöka läkare för diarré nån dag hit eller dit. Och nu har hennes mage varit bra så gott som hela tiden den senaste 1,5 veckan.
Rebecca

2012-09-07 @ 11:52:10
Anonym

Men du skrev för någon dag sen att du skulle ringa bvc angående magen akta så att inte näsan växer

Svar: Nä, så skrev jag aldrig. jag skrev att vi ska dit på tisdag för vaccination och att jag då ändå kunde passa på att höra om hennes mage, va diarren kunde ha berott på. Om dom tror att det kan va laktosintolerans eller nåt annat.
Rebecca

2012-09-07 @ 17:25:39
Anonym

Varför ska man vänta 30 min efter att man har vaknat innan man tar tempen ?
Det har jag aldrighört förut,

Svar: För att kroppstemperaturen alltid är högre när man har sovit, vilket enligt mig är väldigt logiskt. Jag visste inte heller det när Thea kom men en väldigt god vän upplyste mig om det.
Rebecca

2012-09-07 @ 19:08:04
Anonym

Var den vännen sjukvårdsutbildad , tror jag inte

SSK

Svar: nä, det är hon inte men det behöver man inte va. Jag har testat den teorin på Thea när hon har varit frisk och hon hade ca 1-2 grader högre kroppstemperatur direkt när hon hade vaknat än en halvtimme senare. Det känner man ju själv när man vaknat, man är oftast varm när man direkt vaknat än en stund senare.
Rebecca

2012-09-07 @ 19:52:19
Anonym

Hur kan du kasta skit på andra som inte själv vill ha negativ kritik ?

Svar: va? vem har jag kastat skit på?
Rebecca

2012-09-07 @ 19:59:30
Anonym

Har du hört talas om kvacksalveri ?
Det finns en lag som förbjuder kvacksalveri vid vård av barn , cancer mm.

Svar: Hahahahaha!!!!!! Det va det löjligaste jag har hört. Bara för att man lyssnar på vänners goda råd så är det kvacksalveri? Ge dig nu!
Rebecca

2012-09-07 @ 20:08:56
Anonym

Den man som försörjer dig!

Svar: jag har knappast kastat skit på honom! Jag skrev bara att han betedde sig som en skitstövel när jag som mest behövde hans stöd men det är så hans reagerar när han är orolig.
Rebecca

2012-09-07 @ 20:10:21
Anonym

Det är ju samma sak, du kallar honom för skitstövel eller !!!

Svar: jag kallar inte honom för skitstövel, jag sa att han BETEDDE sig som en skitstövel, det är två helt olika saker.
Rebecca

2012-09-07 @ 20:14:43
Anonym

Barn är viktiga och ska vårdas efter beprövad erfarenhet, inte påhittade teorier.

Svar: hur vet du att det är påhitt?
Rebecca

2012-09-07 @ 20:20:37
Anonym

Det får du förklara , om man uppför sig som en skitstövel så är man väl en skitstövel eller ?

Svar: Man kan bete sig på ett sätt men bara för det betyder det inte att man är sån som person, Tjejer kan bete sig som värsta bitcharna men dom behöver inte vara bitchiga som personer. Ser du skillnaden?
Rebecca

2012-09-07 @ 20:25:45
Anonym

Nej
Uppför man sig som en bitch så är man en bitch

Svar: oj, du verkar va en ganska cynisk människa? så om träffar en person för första gången och den personen beter sig som en skit så betyder det att den personen är skit?
Rebecca

2012-09-07 @ 20:40:19
Anonym

Du måste ha en trevlig fredagkväll som sitter och bloggar om en massa skit !
Hur mår Thea nu ?

Svar: Uppenbarligen måste "skiten" jag skriver om va intressant eftersom att du tar dig tid att både läsa och kommentera? Thea mår bra under omständigheterna. Hon har fått en alvedon och ligger nu och sover.
Rebecca

2012-09-07 @ 20:44:01
Anonym

Du kan ta tempen, det vill säga mäta temperaturen, i ändtarmen, munnen, armhålan eller örat. Var du kan mäta beror på vilken termometer du har. Örontermometer kan vara svår att använda på riktigt små barn pga trånga örongångar. Ofta gillar inte större barn att använda termometer i ändtarmen och då kan örontermometer vara en räddning. Det är bäst att ta tempen på morgonen innan du går upp. Kontrollera gärna din morgontemperatur när du är frisk så har du ett basvärde att jämföra med.

2012-09-07 @ 22:25:31
ems

men helt ärligt missis anonym.
är du så jäkla feg att du inte vågar stå för dina egna åsikter ibland kommentarerna här?
Jag tror att många kan gissa sig till vem du är (du som har stadiga motsvar till Beccas svar på dina ynkliga och patetiska kommentarer.)
Sköt ditt eget lilla rara ängla barn och låt Becca sköta sitt barn SOM FFÖ måste vara det underbaraste barnet som någonsin mött en förskola på det viset som hon gör, vet du vad, det bevisar bara att Becca INTE BARA SITTER HEMMa utan faktiskt är ute och träffar mängder med folk.
Absolut får alla ha egna åsikter etc men det du gör är knappast att förmedla dina åsikter, du gör personliga påhopp på Becca.
Kom tillbaka när du VÅGAR STÅ FÖR DINA KOMMENTARER OCH ÅSIKTER MED NAMN OCH EMAIL SAMT ELLER är högutbildad själv till läkare istället för att använda dig utav dina egna hemmatips hela tiden.
Alla tar hand om sina barn på sina egna sätt så håll din hemska fingrar i styr om du åter igen inte vågar stå för vad du tycker med namn och email.

Om Becca har barnskötarutbildningen vadfan har du att komma med och stoltsera över då ?

Skaffa dig ett liv istället för att gömma dig bakom din dator och kommentera anonymt som ett efterhängset mähä!

2012-09-07 @ 23:58:34 | http://emilie-karin.blogspot.com/
Jennie

Fy fan för dig som sitter och skriver dessa elaka kommentarer här! Det är knappast vad en rädd och orolig mamma behöver höra!Rebecca har agerat helt korrekt vad det gäller Thea och det vet jag då jag är sjukvårdsutbildad,är DU??? Stå på dig Rebecca och strunta i fegisarna som sitter och kommenterar! Kram på dig

2012-09-08 @ 13:00:15
...

Är anonym hon jag tror det är är det bara sååå tragiskt. En person som har så extremt dåligt självförtroende att hon måste trycka ner andra för att må bra och hövda sig.
Klankar ner på Rs föräldraroll för att hon är osäker i sin egen.
Klankar ner på Rs viktnedgång för att hon själv inte "kan" gå ner.
Klankar ner på Rs förhållande för att hon är osäker på sig själv och antagligen rädd att förlora sitt förhållande.

Tragiskt.
Rebecca ta inte åt dig.

2012-09-08 @ 16:46:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!