Söndag kväll .... igen

Jag är inte frisk på långa vägar, nässpray och ipren/alvedon är mina bästa vänner
som ger mig energi och massa ork. Det behövdes igår! Haha.
 
Thea sov hos mamma för att jag och patrik skulle få röja, rensa och organisera ifred :)
jag tror vi höll på i 4-5 timmar. Först ut va gardroberna som rensades och organiserades,
sen va det dags för vårt allt-i-allo-skåp som såg för jävligt ut men det blev jätte fint sen :)
Köksskåpen fick en svängom också och nu ser det bra ut där inne, besticklådorna blev
rensade också. Sen gav vi oss på Theas leksaker. Resultet av vår storrensning blev 2
stora sopsäckar, hennes gamla barnmatstol, ena sidan på spjälsängen, hårdliften till
gamla vagnen osv.
 
 
Men efter det va jag helt slut. Vi gjorde ordning middag och sen tog vi ett bad, kollade på
film och sen gick vi och lade oss. Vaknade vid 8 imorse men vi låg och drog oss till halv 10
och det va så otroligt skönt! Men jag va jätte dålig imorse men efter att jag hade ätit frukost
och fått i mig lite ipren och nässpray så mådde jag bättre. Vi satte igång en tvättmaskin och
duschade och vid halv 2 så åkte vi och hämtade vår lilla stumpa igen :) Hon blev jätte glad att
se oss. Vi åkte till robbans för att fixa kycklingsallad till middag och sen åkte vi till maxi för att
handla två krukor (lyckades två under helgen). Sen åkt vi hem och åt. Jag och Thea tog ett bad,
sen borstade hon tänderna me sin nya tandborste och sin nya tandkräm. Nu ligger hon me pappa
i soffan och tittar på det okända.
 
 
Imorrn är det dags för en ny arbetsvecka och förberedelser inför mitt nya liv. Jag har skrivit att
jag ska börja ett nytt liv tusen gånger förr och varje gång har jag sagt att nu jävlar ska jag fixa det
men det har alltid skitit sig och jag vet inte hur det blir den här gången men jag ska göra mitt
yttersta för den här gången kommer jag lägga ner pengar på min viktnedgång. Imorrn ska jag till
clas olson efter jobbet och köpa en ny våg, på tisdag ska jag bli medlem på viktväktarna och det
kostar ju nån hundralapp i månaden, jag fick tipset om en bok "träning för nyblivna mammor" som
jag tänkte beställa ikväll och övningarna i den verkar toppen men då behövs en fitnessboll och hantlar
så det ska jag köpa. Så ja, jag kommer lägga ner endel pengar och jag vill ju inte kasta pengarna
i sjön så att säga så därför vill jag verkligen att den här gången ska bli den gången då jag fixar det!
 
Nä, ska sätta mig och beställa boken nu, tänkte faktiskt passa på att beställa 50 nyanser av honom,
det är väl den första? Men fasiken då, såg att den va slutsåld. Haha. Men den säljs överallt, kanske
hittar den i skärholmen imorrn :) Nä, nu ska jag göra nåt annat. hej svejs på er!
 



Kommentarer
Anonym

Om du är sjuk varför städa och sortera hela hemmet när du är ledig ?

Svar: För att det verkligen behövdes. Och jag hade hela söndagen att vila på. Sen hade jag min sambo till hjälp så han gjorde mycket.
Rebecca

2013-03-18 @ 17:33:56
Anonym

Det är konstigt hur du kan vara för sjuk för jobbet men orkar städa. Är man så sjuk så orkar man ingenting.....

Svar: Det är en väldig skillnad på att gå hemma och småplocka där man kan vila när man vill och faktiskt ta det lugnt än att va i en barngrupp 8 timmar och hålla igång hela tiden.
Rebecca

2013-03-19 @ 12:38:41
Anonym

Är det inte bättre att vila upp sig när man är sjuk? Tycker ofta du hittar på nåt på helgerna, när du varit sjuk i veckan.

Är du verkligen så sjuk att du inte kan jobba eller handlar det lite om att du inte trivs på jobbet?

Reagerade inte chefen på ditt förra jobb? Sägs att man ska ha 6 sjukdomstillfällen per år och du var hemma bra många gånger på den lilla period du jobbade där.

Svar: Jag blir rastlös av att gå hemma trots att jag är sjuk. Kan inte bara ligga soffan, blir galen då. Jag hittar inte på mycket i helgerna men klart att försöker passa på när man jobbar hela veckan trots att man kanske är sjuk. Min chef reagerade ingenting, man kan ju inte bestämma att man bara ska va sjuk 6 gånger per år. Och trots att jag inte alls mår bra och är jätte förkyld åär jag på jobbet.
Rebecca

2013-03-19 @ 13:01:56
Anonym

Nej, men efter 6 gånger brukar oftast chefen vilja ha ett samtal med en. Efter det krävs oftast ett förstadygnsintyg från läkaren, tänk på det!

Svar: Det har aldrig och det har aldrig hänt nån jag känner heller men det kan mycket väl va så. Men nu har jag bara varit sjuk i en dag och trots att jag gärna skulle va hemma och bli frisk så jobbar jag ändå och smittar alla där.
Rebecca

2013-03-19 @ 19:20:05
Carro

Anonym, Jag har svårt att tro att man som pedagog på en förskola ska behöva ha ett samtal med chefen pga man varit sjuk fler än 6 gånger/per ÅR?! Tänk på hur ofta barnen blir sjuka, det är väl klart att pedagogerna kan bli sjuka då också, eller? Bara för man arbetar på en förskola så behöver det inte automatiskt betyda att man blir immun mot alla olika bakterier och sjukdommar!


Svar: Exakt! Kunde inte sagt det bättre själv!
Rebecca

2013-03-20 @ 07:06:00
Anonym

Man ska inom vården ha ett rehabiliterings samtal- krav från försäkringskassan om man har fler än sex sjukfrånvaro tillfällen inom 12 månader.

Med din höga frånvaro så kan det bli svårt för dig att få fast anställning och nästa jobb som du söker vill förmodligen ha referenser då frågar man efter frånvaro tillfällen framför allt ströfrånvaro (vilket du har mycket av.)

Svar: Det är inom vården ja, man kan ju inte räkna me att det är samma regler för alla områden. Jag tror inte att det är så svårt för mig att få fast anställning, dom ringde mina referenser men ändå fick jag jobbet. Eller hur? Du verkar bara väldigt missunnsam och avundsjuk. Tråkigt me såna människor.
Rebecca

2013-03-20 @ 09:40:55
Anonym

Det handlar inte om att chefen vill "sätta" dit någon, utan bara för att ha koll på varför man varit sjuk så ofta. Tycker det är bra att dom gör så. Det kostar dom en massa pengar att ha personal som är sjuka med jämna mellanrum. Är man verkligen sjuk, så är det ju inga problem med att lämna ett intyg från första dagen..?

Svar: Det är det ingen som sagt heller, förstår också varför cheferna vill ha koll. Men som sagt, man kan inte rå för att man blir sjuk. Jag har varit jätte förkyld och haft feber i snart en vecka men bara varit hemma en dag. Gör jag ett bra jobb när jag är sjuk? Nej, det skulle jag inte vilja påstå. Jag har inte samma energi och tålamod, jag kämpar verkligen och vill bara hem. Men jag är på jobbet.
Rebecca

2013-03-20 @ 11:06:33
Anna

Tror anonym menar att i snitt har man inte mer än 6 sjuktillfällen per år och enligt lag har arbetsgivaren efter sjätte tillfället rätt att kräva sjukintyg vid sjuktillfälle - såvida man inte vabbar.

Men det är individuellt från arbetsplats ifall man har en laglydig och snål chef eller inte.

Svar: 6 sjuktillfällen ja men inte 6 sjukdagar.
Rebecca

2013-03-20 @ 11:17:15
Anna

Ja.. jag skrev sex sjuktillfällen och inte 6 dagar. Dem första 10 dagarna är ju 80% av lönen från din arbetsgivare - därefter måste man sjukskrivas.

Men som sagt.. många chefer håller inte så hårt på den där sjukintygsdelen såvida man inte är sjuk varje månad.

Svar: Det gäller ju om man är hemma 10 dagar i sträck, och jag tror att man måste ha sjukintyg från och me den 5e dagen man är hemma.
Rebecca

2013-03-20 @ 18:18:23
Anonym

Nej det gäller inte om det är 10 dagar i streck, det gäller oavsett längd. 6 sjukdomstillfällen är det som gäller helt enkelt.

Svar: Jaja, nu sätter jag punkt för den här diskussionen. Ha en trevlig kväll!
Rebecca

2013-03-20 @ 19:49:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!