Riga-kryssning

Vi har haft en helt otrolig och underbar helg :D Det va så skönt att slippa tänka på alla måsten,
man behövde inte laga mat, diska, bädda sängen, städa, tvätta osv osv.  Man kunde bara va
och ta det lugnt och göra det man kände för :) Vädret va inte det bästa men men. Nu kommer
en liten redogörelser för våra upptåg och massavis me bilder :D

Fredagen blev lite stressig, eller väldigt stressig. Haha. Vi gick till fel terminal. Det va en halv-
timme kvar innan sista ombordstigningen stängde och vi halvsprang. Och självklart skulle
incheckningen strula och massa annat men till sist klev vi ombord :D Letade redan på hytten
och sen gick vi upp på sun-deck. Solen sken och vi tog varsin öl och cider medan båten
lade ut :) Och jag tror att både jag och Patrik bara släppte allt och andades ut. Vi hängde
där ute en stund innan vi gick till tax-freen och kikade. Blev endel godis-köp till att börja me.
Vi tog oss en rundvandring på båten innan det va dags för middag vid halv 8. Vi hade valt att
äta buffé och det va så gott :D Åt lite allt möjligt, blev lite lax, kycklingfilé, rostbiff, ris, potatis-
gratäng m.m. Man behöver ju inte gå därifrån hungrig :P Vi gick ner till hytten och fräschade
upp oss innan kvällens trevligheter :) Vi gick ner till stora baren och Patrik beställde en öl och
jag tog nån ananas-drink som va sådär. Nordman började spela vid halv 12 men det va inget
drag, tråkigt nog. Jag satt typ och halvsov. Haha. Men när det va dags för dom sista låtarna,
"i lågornas sken" och såklart "vandraren" så vart det drag :D När klockan va runt 1 så gick vi
ner till hytten och gjorde oss ordning för att sova. Och både jag och Patrik sov så otroligt gott,
man vaggas ju till sömns me vågorna.

Klockan ringde vid 8 på lördagsmorgonen. Vi klädde på oss och tog en cigg och sen gick vi
och åt lite frukost innan vi duschade och gjorde oss ordning inför en dag i Riga :) Vädret va
inte det bästa, grått och mulet och senare regn. Vi letade oss först till centralmarknaden som
vi har fått höra är värt att besök. Det va roligt att gå och titta men det fanns inget att köpa men
det va jätte fina stånd och diskar me fisk, kött, grönsaker och frukt. Om jag bodde där så skulle
jag åka dit och handla mat. Allt såg verkligen fräscht ut! Vi snurrade runt ett tag och hamnade i
en klädbutik, typ Newyorker skulle jag gissa på. Hittade 3 tröjor till Thea för inte många pengar :)
Vi gick vidare till gamla stan och nåt vi verkligen ville göra va att gå upp på st peters kyrkans
torn och se ut över hela Riga och vi letade efter den där förbaskade kyrkan i säkert en halvtimme
och så visade det sig att den va typ 5 meter ifrån oss hela tiden. Haha. Och ändå sa jag till
Patrik att det va rätt kyrka men nej då, han lyssnade inte. Utsikten va jätte fin men vädret va
värdelöst. Det blåste storm där uppe och det regnade endel. Fick några bra bilder men några
blev suddiga pga regndroppar på linsen :( Vi sprang på donken och käkade lite lunch och sen
rörde vi oss tillbaka till båten. Jag och Patrik va helt slut så vi somnade och sov sen en timme.
Fanns inte så mycket att göra på båten andå, allt va stängt, alla barer och tax-freen. Vi vaknade
nån timme innan båten lade ut och sa satte vi oss vid fast food-stället, det enda stället som va
öppet och tog varsin dricka. Till slut lade båten ut igen och barer och tax-freen öppnade. Vi gick
en sväng på tax-freen och shoppade loss. Vi hade massa latu kvar så dom gjorde vi slut på.
Jag köpte två parfymer (sparade runt 1300 kr) samt två primers från smashbox. Patrik köpte
lite alkohol. Vi oss ordning för middag och lite trevligheter i barer. Patrik ville spela lite (poker
eller liknade) så han försvann och själv satt jag kvar och kollade på nån show. Vi drack flera
vodka-redbull var men vi tog det lugnt och blev knappt salongsberusade. Det va rätt skönt :)
Dom hade ju för tusan INGEN cider på båten. Ingen Smirnoff, ingen bacardi. Bara en jätte
äcklig som hette frizz eller fizz eller nåt. Så jag kunde ju bara ta drinkar eller läsk. Och dom
hade inte våra cigg heller! Haha. Varken på båten eller i Riga så vi tvingades röka Marlboro
men det gick ju det me :)

Imorse tog vi en välbehövlig sovmorgon. Vi gick upp vid halv 9 och gjorde oss ordning. Gick ut på däck
och solen sken och det va en alldeles dag! Vi åt lite frukost och sen va vi i Stockholm :) Tog bussen
från frihamnen till Ropsten och sen tog vi tunnelbanan därifrån till liljeholmen och bytte sen till tåget
mot fruängen :) så fort vi klev ut från tåget så började det regna och sen dess har det regnat konstant.
Kul? Nä, inte direkt. Nu längtar jag efter solen och värmen.

Vi satte igång en tvättmaskin på en gång och packade upp och sen kom Patriks föräldrar me
Thea :D Men hon va jätte arg på oss :( Hon vägrade komma till mig eller Patrik. Hon somnade
rätt omgående i farmors famn. Dom har varit på skansen, och i lekparken. Thea har haft det
jätte roligt och skött sig jätte bra. Igår hade dom varit hos några vänner till Patriks föräldrar
och ätit middag och hon hade varit jätte duktig :) Men det gjorde så ont i hjärtat när hon inte
ville komma. Hon sov i drygt 3 timmar (så ja, vi lär få en rolig kväll). Och hon va fortfarande
arg på oss när hon vaknade :( Men efter mycket om och men släppte det och vi byggde me
hennes nya klossar och sen satt vi i soffan och kramades. Patrik åkte iväg och köpte pizza
till middag :)

Nu gör vi inte så mycket. Tar det lugnt och myser. Jag och Thea ska snart ta ett bad och sen
varva ner lite. Blir en tidig kväll förhoppningsvis. Det är skönt att va hemma och att familjen
är samlad igen men vi har haft en underbar mini-semester :)